5 yoga oefeningen voor tango dansers


Yoga voor tangodansers? Uiteraard!


Yoga beoefenen zorgt voor kracht en soepelheid in je lichaam. Net wat je nodig hebt voor meer stabiliteit en mobiliteit in je dans!



Denk je dat yoga niets voor jou is omdat je te stijf, te oud of te zwaar bent? Dan heb je misschien een verkeerd beeld van yoga en denk je dat je jezelf in slangenhoudingen moet kunnen wringen of minutenlang op één been moet kunnen staan.


Yoga wordt vaak op die manier gepresenteerd in mooie boekjes met slanke modellen. Maar yoga kan in feite door iedereen beoefend worden. Het gaat er niet om hoever je in een houding komt, maar het gaat vooral om bewust gewaarworden van je lichaam en op een zachte manier meer kracht en soepelheid opbouwen.


Hierbij deel ik graag 5 yoga oefeningen die jouw dans kunnen verbeteren.


Stabiliteit


Ga zitten op de rand van een stoel. Zet je voeten plat op de grond ietsje achter je knieën.

Ga recht op je zitbotjes zitten.

Adem in en strek je armen omhoog, trek je navel naar binnen en naar boven.

Hou je schouders laag.

Buig je bovenlichaam in recht lijn naar voor tot je gewicht op je voeten komt.


Hou je navel naar binnen en je schouders laag.




Duw je voeten in de grond en strek je benen. Sta rechtop en breng je gewicht naar de voorkant van je voeten.

Hou je knieën zacht en trek je navel naar binnen.

Hou je schouders laag.



Breng je hielen van de grond.

Hou je knieën zacht.






Buig door je knieën met je hielen van de grond.






Plaats je hielen terug op de grond.







En ga terug zitten.

Herhaal deze oefening een 5-tal keer.





Torsie


Deze oefening is heel goed om dissociatie te leren voelen. Dit wil zeggen dat je heupen een andere richting uitwijzen dan je bovenlichaam. Zoals bij ochos, giros, ganchos enz.