4 manieren waarop heupopeners uw tangodans kunnen verbeteren



In de tango wordt vaak gesproken over de rol van de heupen, omdat het invloed heeft op verschillende aspecten van je dans.


Wanneer je heupen in de "juiste" positie staan, krijgt je steunbeen meer stabiliteit en je vrije been meer vrijheid. Je bovenlichaam kan beter ontspannen en is receptiever voor de signalen van het lichaam van je partner. In het algemeen kunnen het onder- en bovenlichaam beter gecoördineerd worden en zal je hele dans verbeteren... en dan hebben we het nog alleen maar over het corrigeren van dat ene magische gebied, de heupen!



Helaas kunnen gespannen heupen al deze voordelen verhinderen. Er zijn verschillende redenen waarom we last kunnen hebben van gespannen heupen, met als grootste boosdoener een zittende levensstijl. Sommige fysieke activiteiten en stress kunnen er ook voor zorgen dat onze heupen verkrampen en minder beweeglijk worden.



Yoga biedt veel mogelijkheden om spanning in de heupen los te laten, omdat bijna elke houding een effect heeft op het openen van de heupen.


Laten we eens kijken wat de voordelen zijn van het openen van de heupen en hoe ze gerelateerd zijn aan onze tango dans.



Uitlijning


Gespannen heupen kunnen leiden tot een verkeerde uitlijning van de gewrichten in het onderlichaam, waaronder de knieën en de enkels. Dit kan leiden tot pijn in deze gebieden en in de onderrug. In tango proberen we deze gewrichten uit te lijnen, niet alleen om blessures te voorkomen, maar ook om meer stabiliteit te creëren in het steunbeen (het been dat het gewicht draagt). Wanneer er meer stabiliteit is in het steunbeen, en de heupen goed zijn uitgelijnd en zowel sterk als flexibel zijn, geeft dit vrijheid voor het vrije been (het niet gewichtdragende been). Dit betekent meer responsiviteit naar je partner toe en ook vrijheid om met versieringen te spelen - ja zelfs leiders kunnen hiervan profiteren - denk aan enrosques, lapices en ganchos (deze vereisen ook een sterk steunbeen en een los vrij been).



Verminder lage rugpijn


Zoals ik hierboven al schreef, kan een verkeerde houding pijn in de onderrug veroorzaken, wat nooit goed is voor tangodansers gezien de hoeveelheid draaiingen die we tijdens de dans maken. Strakke heupflexoren kunnen ook bijdragen aan pijn in de onderrug, omdat dit ervoor zorgt dat het bekken naar voren kantelt, wat dan te veel inspanning van de rug vraagt door een compenserende belasting op de lumbale wervelkolom (de onderrug).


Tango dansers hebben ook de neiging om een holle onderrug te maken en hun kont uit te steken bij het zoeken naar de juiste tango houding. Het openen van de heupen kan tango dansers helpen de juiste positie van hun bekken te vinden, in plaats van de rug te belasten. Door deze positie van het bekken kan het bovenlichaam op een natuurlijke en comfortabele manier bewegen. Het zorgt er ook voor dat de heupen "gewicht" geven aan de voeten, wat een gevoel van gronding geeft, waardoor onze partner kan voelen waar onze voeten op de grond staan. Dit gevoel is cruciaal voor een goede communicatie en timing tussen leiden en volgen.



Het loslaten van stress en negatieve emoties


Wanneer we ons gestrest voelen, produceert het lichaam cortisol en andere stresshormonen die naar bepaalde delen van ons lichaam gaan, waardoor de spieren samentrekken en de beweeglijkheid in de gewrichten afneemt. De heupflexoren zijn vaak de ontvangers van deze stress-geïnduceerde spanning, omdat ze in verband staan met onze "vecht" of "vlucht" reactie.


In de yogische traditie wordt gezegd dat de heupen een opslagplaats zijn voor negatieve en opgekropte emoties, dus het openen van de heupen kan niet alleen een lichamelijke bevrijding geven, maar ook een emotionele. Een van de beste manieren waarop ik dit verband tussen emoties en het lichaam heb horen beschrijven is door te denken aan de reactie die je lichaam heeft als je je boos voelt. Je temperatuur stijgt, je spieren trekken samen en je voelt waarschijnlijk wat adrenaline door je heen stromen. Denk nu aan iets dat je boos maakt en probeer niet te reageren met je lichaam. Dat is onmogelijk.


De spieren en gewrichten zijn niet het enige gebied van ons lichaam dat beïnvloed wordt door onze emoties. Er wordt ook gezegd dat de fascia (een zacht bindweefsel onder de huid dat de botten, spieren, zenuwen en bloedvaten omhult), onze hele emotionele geschiedenis opslaat. Yin yoga is hiervoor bijzonder geschikt omdat het uitgangspunt is om de fascia te rekken en los te laten, evenals de kunst van het loslaten te beoefenen.


Tango is een zeer emotionele dans en kan in veel opzichten ook dienen als een uitlaatklep voor emotionele ontlading. Echter, wanneer we door moeilijke emoties heen werken, kunnen we ook geblokkeerd raken in ons vermogen om ons te verbinden met anderen in de intieme ruimte van de abrazo, zowel in hoe we geven als hoe we ontvangen. Het openen van de heupen kan een manier zijn om door die moeilijke emoties heen te werken, waardoor het gemakkelijker wordt om ons open te stellen voor onze partners op de dansvloer.



Vergroot je creativiteit


In de yogafilosofie worden de heupen ook geassocieerd met het sacrale chakra, "swadhisthana". Deze chakra staat in verband met creativiteit en expressie, sensualiteit, beweging en de stroom van het leven, en onze verbinding met onze verlangens en plezier. Als dit chakra geblokkeerd is, kun je het gevoel hebben dat je geen contact meer hebt met jezelf en je emoties en een gebrek aan creatief inzicht. Men zegt dat het openen van de heupen een manier is om dit chakra te deblokkeren.


Hoewel de energetische filosofie van yoga voor sommige mensen een beetje te "woowoowaawaa" kan zijn, maken we allemaal momenten in ons leven mee waarop we voelen dat creativiteit en sensualiteit van nature in ons opkomen en momenten waarop dat niet het geval is. Dus of je het nu in deze yogische termen wilt zien of niet, de kwaliteiten van dit sacrale chakra zijn voor iedereen bekend.


Tango biedt ons vele mogelijkheden om ons met deze kwaliteiten te verbinden, dus je zou het openen van je heupen kunnen zien als een manier om te onderzoeken hoe dit bij jou naar boven komt. De volgende keer dat je gaat dansen, noteer dan hoe creatief je je voelt, wat plezierig is, hoe je zintuigen geactiveerd worden, en of je een flow vindt. Merk op of je je geblokkeerd voelt op een van deze gebieden en observeer hoe dit zich in de loop van de tijd ontwikkelt.


Zoals ik al eerder zei, bieden bijna alle yogahoudingen een opening van de heupen. Hieronder staan een paar houdingen die je kunt proberen en die gericht zijn op verschillende delen van de heupen. Vergeet niet om goed op te warmen, vooral voordat je een diepe heupopening doet.


Lizard Lunge (Utthan Pristhasana)


Deze houding richt zich op de binnenste en buitenste heup en rekt en versterkt de liezen en hamstrings.


Om in deze houding te komen begin je op handen en knieën en stap je met je rechtervoet naar de buitenkant van je rechterhand. Laat je achterste knie op de mat rusten. Steun eerst op je handen en als het mogelijk is voor jou, laat je je zakken op je onderarmen. Zorg ervoor dat je de knie van het gebogen been in lijn houdt met de tenen om de knie te beschermen.


Een extra variatie is om het voorste been naar de zijkant te openen, waarbij je op de buitenkant van je voorste voet steunt. Dit richt zich meer op de buitenste heup en bilspieren. Herhaal de oefening aan de andere kant.



Duif (Ardha Kapotasana)


Deze houding richt zich op de heupflexoren, binnenste en buitenste bilspieren, piriformis en psoas spieren.


Kom op handen en knieën zitten, plaats je rechterknie achter de rechterpols of een beetje meer naar buiten als het voor jou mogelijk is en strek het linker been naar achter op de grond. Zorg ervoor dat je heupen parallel zijn aan de voorkant van je mat. Lijn dan het voorste scheenbeen zo dicht mogelijk naar de voorkant van de mat. Voor veel mensen is dit veel, dus span je hier niet te veel in.


Je kunt op je handen steunen of naar voor buigen en je voorhoofd naar de mat brengen en je armen voor je uitstrekken of je handen onder je hoofd brengen. Als de heup van het gebogen been van de mat zweeft, steun het dan met een blok of deken. Herhaal de oefening aan de andere kant.



Als je een knieblessure hebt, kun je een variatie op deze houding doen door op je rug te gaan liggen en je benen in een 4 te brengen. Haal dan je armen door je benen om je knieën dichter bij je borst te brengen.




Hurkzit (Malasana)


Deze houding is gericht op de heupen, de binnenkant van de dijen, de liezen, de enkels en de borst. Het verbetert ook de circulatie en de bloedstroom in het bekken.




Om in deze houding te komen zet je je voeten wijd en wijs je je tenen ongeveer 45 graden naar buiten, zorg ervoor dat je knieën in lijn zijn met je tenen. Laat je heupen zakken tot waar je kunt en breng je handpalmen naar elkaar toe voor je hart, terwijl je je knieën uit elkaar duwt met je ellebogen. Als dit te intens aanvoelt kun je bovenop een blok gaan zitten.



Ik hoop dat dit artikel je wat inzicht heeft gegeven in de voordelen van het openen van je heupen voor tango dansen. Wil je samen yoga beoefenen? Begin dan met dit gratis 3-lessen pakket. Elke les duurt slechts 20 minuten en zal je goed op weg helpen om je dans te verbeteren:





Volg ons op Facebook: https://www.facebook.com/Body-of-Joy-108473357556692

en Instagram: https://www.instagram.com/petrademey/




77 weergaven0 opmerkingen