5 tips & 5 yoga oefeningen om te aarden

Bijgewerkt op: okt 31

Wat is aarden? En hoe doe je dat?


Of het nu gaat om een deadline op het werk, relatieproblemen, drukte tijdens de eerste schooldagen of een andere stressfactor, het leven kan uitdagingen bieden die jouw vecht-of-vluchtreactie activeren.


Deze instinctieve fysiologische stressreactie kan je goed van pas komen in levensbedreigende situaties. Maar tegenwoordig kunnen zelfs stressoren die niet levensbedreigend zijn, je vecht-of-vluchtmodus inschakelen - en je blijft in deze verhoogde stresstoestand omdat je fysiek niet kunt vluchten voor zaken als deadlines of hoge kinderopvangkosten.


Het resultaat? Je wordt eerder reactief dan responsief, en je algemene mentale en fysieke gezondheid krijgt een klap.


Wat dan erg fijn is om te doen is om te aarden of te gronden. Het woord zegt het eigenlijk al:Je probeert letterlijk de onrustige drukke energie die je hoofd zo vol maakt te laten dalen in je lichaam. Alsof je die onrust de aarde in laat zakken. Dat voelt ontzettend fijn en geeft je een gevoel van stabiliteit en balans.


Probeer deze 5 tips en 5 yoga oefeningen om je te aarden in de meest woelige omstandigheden.


Aarden, hoe doe je dat? 5 tips.


1. Loop op blote voeten

Het directe contact tussen lichaam en aarde vergemakkelijkt de gronding. Loop zo vaak je kan met je blote voeten op de aarde.

Ga met je aandacht naar je voeten, voel het contact met de aarde en voel hoe je door de zwaartekracht van de aarde naar beneden wordt getrokken.



2. Ga de natuur in


Jezelf in de natuur begeven is ook een hele goede manier om te aarden en je aandacht weer in het hier en nu te verankeren. Meestal vind je in de natuur bomen, en wat is er meer geaard dan een boom? Ga wandelen in de natuur. Trek het bos in, of zoek de ruimte van de open zee en het strand op. Raak eens een boom aan. Of zit even tegen de stam van een boom.


Een dagelijkse wandeling is een aanrader. Het voert overtollige energie af en de spinnenwebben in je hoofd zijn gegarandeerd verdwenen als je weer thuis komt.


3. Massages helpen


Jezelf masseren of laten masseren helpt ook goed om te aarden. Een manier om jezelf te masseren is met behulp van een tennisbal: ga met je rug tegen de muur staan, met een tennisbal tussen je rug en de muur, en laat die tennisbal langs je lichaam rollen. Natuurlijk kun je ook de tennisbal in je hand nemen, en ermee over je armen en benen rollen.


4. Dansen


Op een bewuste manier bewegen en dansen helpt om te gronden en om energie te laten doorstromen. Voel het contact van je voeten met de aarde, voel hoe je lichaam beweegt, voel hoe de energie door je lichaam stroomt, …


5. Visualiseer gronding


Voor visualisatie maak je gebruik van je verbeeldingskracht. Voornamelijk als je gemakkelijk in beelden denkt of alles meteen visueel voorstelt, is deze techniek ideaal voor jou.

Hiervoor zijn verscheidene mogelijkheden.


  • Je kan je een koord voorstellen dat je aan je stuitje vastmaakt en dat vervolgens loopt tot in de kern van de aarde.

  • Je kan je ook voorstellen dat er wortels (zoals bij een boom) uit je voeten groeien naar het midden van de aarde.

  • Je visualiseert vanuit je zonnevlecht een kegel die verankert in het aardoppervlak en vervolgens tot diep in de kern doorloopt. Hierdoor ontstaat er een stevige basis en voel je je als het ware één geheel met de aarde. Erg krachtig!


5 Yoga oefeningen om te aarden



1. De Berghouding


De Berghouding is bijzonder effectief omdat ze heel veel spiergroepen tegelijkertijd traint. Om die reden komt de berghouding dan ook in praktisch iedere Yogavorm voor.

Je staat in de berghouding geaard en zo stevig als een rots.

  • Ga staan met je voeten op heupbreedte.

  • Laat je stuitje richting je hielen zakken.

  • Til je borst op en rol je schouders zachtjes naar achter, draai je handpalmen naar voren.

  • Duw je kin lichtjes naar de borst en richt de kruin van je hoofd naar de hemel.

  • Blijf hier 5-10 ademhalingen.


2. De boomhouding


Balans is wat bij de boomhouding centraal staat.


Als een boom die zijn wortels stevig gegrond heeft in de aarde, proberen we onze houding en balans te vinden.

  • Ga rechtop staan en verdeel je gewicht over beide voeten. Laat je stuitje richting je hielen zakken.

  • Verplaats je gewicht op je rechterbeen en plaats de voetzool van je linkervoet tegen je gestrekte rechterbeen, en zoek je balans. Begin bij de enkel en naarmate je de oefening beter beheerst kun je de voet steeds hoger tegen je gestrekte been steunen.

  • Houd je heupen recht naar voren gericht en breng de linkerknie naar buiten.

  • Probeer ongeveer 30 seconden in balans te blijven.

3. Krijger II