Gebruik je verbeeldingskracht


Visualisatie is een techniek die grote populariteit heeft verworven in zowel alternatieve als conventionele medische kringen. Maar weinig mensen weten dat deze tool uit de yoga komt. Duizenden jaren geleden gebruikten yogi's al een grote verscheidenheid aan visualisaties in hun praktijk.


Voor sommigen lijkt het vergezocht dat je lichaam daadwerkelijk beïnvloed zou kunnen worden door iets wat je je inbeeldt, zoals een witte bloedcel die een kwaadaardige cel opslokt (om een voorbeeld te gebruiken dat nu gebruikelijk is in de kankerzorg). Maar het is gemakkelijk aan te tonen hoe visualisatie de fysiologie kan veranderen. Stel je levendig voor dat je in een citroen bijt... en je lippen trekken samen en de speekselsappen beginnen te stromen.


De medische wetenschap begint deze krachtige geest-lichaam connectie ook te documenteren. Uit een onderzoek van de Cleveland Clinic bleek dat het zich gedurende een aantal weken elke dag voorstellen dat je bepaalde spieren zou aanspannen, zonder het daadwerkelijk te doen, resulteerde in een aanzienlijke toename van de kracht van die spieren.




Visualisatie gebruiken in asana


Of je er nu over nadenkt of niet, je gebruikt waarschijnlijk regelmatig beeldspraak in je asana beoefening.


Jezelf een pose voorstellen vlak voordat je hem uitvoert, kan je helpen hem beter uit te voeren. Professionele atleten gebruiken deze techniek de hele tijd, ze visualiseren hun prestaties in detail net voordat ze het veld opgaan. Niet alleen kan dit de conditionering (of samskara, in yogisch jargon) verdiepen, maar het kan je ook in staat stellen de handeling zonder veel nadenken uit te voeren als het moment daar is.


Zowel atleten als yogi's weten dat overmatige mentale inspanning je kan belemmeren om het beste uit jezelf te halen - wat voortkomt uit goed voorbereid zijn en dan volledig aanwezig zijn in het moment.



Metaforische beeldspraak


Beeldspraak hoeft niet altijd zo concreet te zijn. Je kunt bijvoorbeeld een pose aannemen of in meditatie zitten terwijl je visualiseert dat het licht langs het centrale kanaal van je lichaam reist. Of ademhalen terwijl je je voorstelt dat je met elke inademing vrede en liefde laat binnenstromen, en met elke uitademing stress en spanning loslaat.


Een van mijn favoriete vormen van geleide visualisatie is Yoga Nidra, nidra is het Sanskriet woord voor "slaap". Bij deze techniek neemt een leraar je mee door een breed scala aan beelden terwijl je op je rug in Savasana (Lijkhouding) ligt. Het is een bijzonder nuttig hulpmiddel voor mensen die, vanwege angst of depressie, niet kunnen ontspannen, en voor wie een gewone Savasana zelfs contraproductief zou kunnen zijn.



Sankalpa en Samskara's


Sankalpa is een yogische term voor intentie. Sankalpa is niet wat je hoopt dat er zal gebeuren als resultaat van je beoefening (soepeler worden of je rugpijn verminderen, bijvoorbeeld). Het is een belofte die je aan jezelf maakt over wat je van plan bent te doen. Je kunt bijvoorbeeld de intentie hebben om doordeweeks 20 minuten per dag te oefenen en op zaterdag een uur. Als je moeite hebt om een regelmatige yogabeoefening vol te houden, wat de sleutel is tot genezing en transformatie, kan het visualiseren van wat je van plan bent van te voren helpen om het te laten gebeuren.


Hoe gedetailleerder je je voorstellingen maakt, hoe effectiever ze waarschijnlijk zullen zijn. Om terug te komen op het voorbeeld van het bijten in een citroen, roep de heldere kleur op, de geur van de schil, het zure vocht van het sap, het gevoel van een pitje op je tong. Voor mensen die minder visueel ingesteld zijn, werkt het gebruik van tastzin, reukzin, metaforische of meerdere zintuigen tegelijk vaak beter dan visuele beelden alleen. In het geval van je asana-oefening zou je elke houding kunnen zien die je hoopt uit te voeren, je het geluid van je in- en uitademing kunnen voorstellen, het gevoel van je lichaam in contact met de vloer, en het gevoel van ontspanning en welbevinden dat je aan de oefening overhoudt.


Op dagen dat je te ziek of te druk bent om je normale beoefening in te passen, kan visualisatie een aanvaardbaar alternatief zijn. Je verzwakt je samskara niet door een dag te missen, maar je verdiept juist de conditionering van je beoefening door er met je geestesoog overheen te gaan.



Wil je beginnen met yoga? Start dan hier met deze GRATIS 7-DAAGSE YOGA-CHALLENGE VOOR BEGINNERS.



Heb je al ervaring en wil je graag je yoga praktijk uitbreiden? Dankzij het online yogaplatform kan je waar en wanneer je maar wilt, yoga beoefenen. Je kunt afwisselen tussen Hatha, Yin, Restorative en Meditatie. En je hebt keuze tussen lange en korte lessen, van pittig tot zacht.


PROBEER HET 2 WEKEN UIT VOOR SLECHTS €1










Volg ons op Facebook: https://www.facebook.com/Body-of-Joy-108473357556692

en Instagram: https://www.instagram.com/petrademey/




57 weergaven0 opmerkingen